
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za april 2011. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Na Avalskom tornju biće postavljen predajnik eksperimentalne digitalne televizijske mreže, 

čiji će signal moći da primaju svi Beograđani, a sa radom će početi ove godine, preneli su 

mediji. Za prijem digitalnog programa biće neophodni posebni adapteri ili noviji TV 

prijemnici koji imaju mogućnost prijema DVB-T2/MPEG-4 signala. Istovremeno, „Večernje 

novosti“ pišu o troškovima koje će građani, koji TV programe primaju isključivo putem 

zemaljskog prenosa, imati u vezi sa digitalizacijom. List piše da će država pripremiti pomoć 

za 300.000 socijalno najugroženijih porodica, kako bi im omogućili kupovinu dekodera, ali 

dovodi u pitanje cenu dekodera kojom se Vlada rukovodila prilikom kalkulacije troškova 

subvencija. Pozivajući se na anonimne izvore, ovaj list piše da će cena dekodera biti pet puta 

viša od onoga što Vlada najavljuje, kao i da su u prodavnicama tehničke robe tek počeli da se 

pojavljuju televizori koji podržavaju DVB-T2 i MPEG-4 standarde i da su među najskupljima 

na tržištu. List prenosi i izjavu Jasne Matić, državne sekretarke u Ministarstvu kulture, 

informacija i informacionog društva, da će Srbija ispuniti rokove za digitalizaciju kada i EU i 

zemlje regiona, te da digitalni signali iz okruženja neće nadjačati naše analogne. Jasna Matić 

podseća i da su u Srbiji stručnjaci iz BBC-a, koji pomažu srpskim kolegama da se pripreme da 

već na jesen počnu sa emitovanjem probnog signala, te da je za digitalizaciju u Srbiji EU 

obezbedila bespovratnu pomoć od 12,5 miliona evra i još deset miliona vrednu opremu. 

Prema rečima Jasne Matić, ostatak opreme biće kupljen iz kredita za koji će bankarske 

garancije dati Vlada Srbije.  

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Priče o posledicama neuspešnih privatizacija lokalnih i regionalnih medija, ali i o 

problemima još uvek neprivatizovanih medija, nastavile su da pune stranice štampe i u 

periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi. Tako je iz Radio Sombora, početkom aprila najavljeno 

da je u koordinaciji sa pokrajinskim vlastima, te lokalnim administracijama Sombora i 

susednih Apatina, Kule i Odžaka, ali i Javnog servisa Vovodine, pronađeno rešenje za spas 

ove stanice, koje podrazumeva novih 7.000.000 dinara budžetskih davanja. Podsetimo, 

Radio Somborom, nakon poništaja privatizacije, država preko zastupnika državnog kapitala 

koga postavlja Agencija za privatizaciju, upravlja već pune tri godine. Ovo je dovelo do toga 

da su dugovanja gotovo četiri puta veća od imovine, da je redakcija zbog dugova bez telefona i 

Interneta, da zaposleni već godinu dana nisu primili platu, te da je Radio Sombor zbog 

neplaćenih računa već duže od mesec dana i bez struje, čime je emitovanje programa i 

definitivno onemogućeno. Istovremeno, privremena zastupnica kapitala, Anita Beretić, kaže 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za april 2011. 

 

 

da su se u Radio Somboru, zbog iskustva sa prethodnom privatizacijom, opredelili da sa 

sadašnjim kapacitetom rade kao mali regionalni javni servis Zapadnobačkog okruga. U 

drugom medijskom izveštaju, Agencija za privatizaciju raskinula je ugovor o prodaji TV 

Valjeva zbog nepoštovanja odredbi o redovnoj isplati zarada, njihovoj visini i isplati 

dividendi za period u kome je ova stanica iskazivala dobit. Javno preduzeće TV Valjevo kupio 

je na aukciji, u februaru prošle godine, privrednik Slobodan Pavlović, a zaposleni su 

poništavanje privatizacije tražili već tri meseca kasnije. Sredinom marta televizija tri dana 

nije emitovala program, jer je deo opreme zbog dugova za neisplaćene zarade zaplenio bivši 

novinar, direktor i glavni urednik, Aleksandar Ranković. Prema nezvaničnim podacima, 

Ranković čeka izvršenje po još dve presude protiv TV Valjeva. Sudskim putem zarade će 

pokušati da naplati većina zaposlenih. U trećoj priči, Privredni sud u Leskovcu pokrenuo je 

predstečajni postupak nad još jednim privatizovanim medijem, nedeljnikom „Naša reč“, koji 

postoji 67 godina. Leskovačku „Našu reč“ kupio je sin dugogodišnjeg novinara tog lista, ali 

privatizacija nije uspela, pa je bez posla ostalo 27 zaposlenih. U četvrtoj priči, u Smederevu, 

zaposleni u Radio-televiziji Smederevo stupili su u štrajk, kojim traže isplatu zarada od 

početka godine, saopšteno je juče u prvoj informativnoj emisiji te medijske kuće. Program 

RTV Smederevo juče ujutro počeo je vešću o štrajku, a voditelj je naglasio da će informativni 

program imati samo tu vest, prenosi „Danas“. „Zaposleni u TV Smederevu primorani su da 

štrajkom štite svoja prava“, pročitao je spiker navodeći da zaposleni traže isplatu zarada od 

početka godine, topli obrok od juna prošle godine, regres za 2010. i isplatu putnih troškova. 

RTV Smederevo na aukciji u decembru 2009. kupio je Marko Lukić, sin lokalnog političara i 

lidera koalicije Za bolje Smederevo, Milana Lukića. Lukići su kasnije kupili i nedeljnik „Naš 

glas“, a u martu ove godine počeli i sa emitovanjem televizijskog programa. Istovremeno, 

Agencija za privatizaciju je za 20. jun najavila da će se na aukciji za privatizaciju po četvrti 

put pojaviti Radio Pirot. U prethodna tri navrata zainteresovanih za kupovinu radija koji je 

još na opštinskom budžetu nije bilo.  

 

Agonija čitavog niza medija potvrđuje odsustvo bilo kakvog koncepta i odgovorne javne 

politike u medijskom sektoru. Nastavak upliva države i njene kontrole kroz vlasništvo u 

medijima, predstavlja se kao jedini održiv model opstanka posebno za lokalne i regionalne 

radio i TV stanice, ali sve češće i za štampu. Sa druge strane, niko ne predlože održive modele 

povlačenja države iz medijskog vlasništva, niti ukazuje na činjenicu da u uslovima 

nerazvijenog tržišta oglašavanja, upravo netransparentna budžetska davanja, po pravilu 

vlastima bliskim medijima, dodatno narušavaju konkurenciju i guraju u propast i zdrav deo 

medijske scene. 

 


